Mag je een boot op de zaak kopen en hoe zit dat fiscaal?
Een auto van de zaak is heel gewoon. Toch kan dat ook het geval zijn voor een boot van de zaak. Mag je een boot op de zaak kopen? Ja. Op voorwaarde dat je ook het zakelijk karakter ervan kan aantonen. Een boot van de zaak om goederen te transporteren? Dat hoeft inderdaad geen probleem te zijn. Een boot kopen op de zaak om het als kantoor te gebruiken? Dat is al sneller voer voor discussie. Een boot op de zaak die je eerder als pleziervaartuig gebruikt? Dan fluit de fiscus je sowieso terug.
Boot van de zaak is voordeel van alle aard
In veel gevallen zal de uitgave ook een privékarakter hebben, zeker indien je de boot van de zaak ook gebruikt voor plezieruitstapjes. In zo’n geval kan je de boot op de zaak plaatsen, maar is er sprake van een voordeel van alle aard. En op dat voordeel word je natuurlijk belast. Wat ook kan is dat je huur moet betalen aan de vennootschap wanneer je de boot privé gebruikt.
Bovendien moet het ook objectief te verantwoorden zijn dat de zaakvoerder zo’n voordeel krijgt, want anders worden de kosten voor de vennootschap verworpen. Men stelt zich dus de vraag of zo’n vorm van verloning “marktconform” is. Voor de lokale slager valt de verloning met een boot van de zaak maar moeilijk te verantwoorden. Voor een gerenommeerde kunsthandelaar die in de hogere regionen van de samenleving actief is, is dat eenvoudiger aantoonbaar.
Boot op de zaak? Gebruik voor de zaak!
Wordt de boot ook effectief voor de zaak aangewend? Dan stelt er zich geen probleem. Op voorwaarde dat je dat ook kan bewijzen. Voor een vrachtschip dat ook effectief goederen transporteert, is dat bijvoorbeeld logisch. Gaat het om een plezierboot die eveneens wordt verhuurd? Dan kan dat, maar dan dient dat voldoende frequent te gebeuren.
Gebruik je als voetbalmakelaar een jacht om spelers te plezieren en tijdens uitjes contracten te versieren? En zouden zij anders nooit bij jou getekend hebben? Dan kan dat eveneens. Als je dat zou kunnen bewijzen. Net omdat dat laatste praktisch onmogelijk is, kan je de fiscus niet zo snel in de maling nemen. In de praktijk zal de fiscus de kosten meer dan waarschijnlijk verwerpen.
Geen overdreven uitgave
Wat de fiscale regelgeving betreft, is de fiscus natuurlijk voldoende creatief om je argumenten te counteren. Want zelfs al lijkt de boot van de zaak een zakelijk doel te dienen, dan nog kan de fiscus de uitgaven (deels) verwerpen. Het mag immers niet gaan om een overdreven uitgave die op onredelijke wijze de beroepsbehoeften overtreft. Vooral bij luxewagens en boten gebruikt de fiscus dit argument wel vaker. Maar ook dient er rekening te worden gehouden met de bedrijfsnoden en met de uitstraling.
Dat Gert Verhulst op televisie met zijn boot van de zaak paradeert, lijkt bijvoorbeeld te kunnen. Maar laten we de hond geen jas voorhouden: als kleine zelfstandige val je eigenlijk altijd uit de boot.