MarketingTips

4 tips voor een succesvolle beursdeelname

Een beursdeelname kan je veel opleveren, op voorwaarde dat je het goed doet. Duik je als exposant meteen weg wanneer er potentieel voorbijloopt of begin je maar wat te stamelen eenmaal een bezoeker een vraag stelt? Dan is een succesvolle beursdeelname niet voor jou weggelegd. Weggesmeten geld, mag je het gerust noemen. Wil jij het maximale halen uit de kosten voor de beursdeelname en moet je beursdeelname succesvol zijn? Lees dan onderstaande vier tips voor een succesvolle beursdeelname.

# 1. Bereid de deelname aan de beurs goed voor

Het is een van de belangrijkste tips voor een beursdeelname. Vooraf moet je goed weten wat er leeft bij de beursbezoekers en vervolgens speel je hierop in. De inrichting van je beursstand is daar een voorbeeld van, maar stem ook jouw elevatorpitch en de brochures af op je doelgroep. Je kan ook vooraf prospects kwalificeren, waardoor je potentieel eenvoudiger opmerkt. Bij voorkeur geef je alleen folders en brochures aan prospects die voldoende potentieel hebben. Ben je een echte uitdeler? Maak dan een vereenvoudigde (en goedkopere versie) voor de andere beursbezoekers.

# 2. Wees toegankelijk

Jij voelt wellicht wel een beetje spanning voorafgaand aan de beursdeelname. Voor beursbezoekers is dat niet anders, ook zij staan niet te springen om iedereen zomaar aan te spreken. Neem daarom zelf het initiatief en begroet voorbijgangers. Kies bovendien voor een open decor, want een toonbank werkt nu eenmaal als een fysieke en psychische barrière. Knoop vervolgens zelf het gesprek aan en zet bezoekers aan tot actie. Want onthoud: het is voor beursbezoekers eenvoudiger om op een vraag te antwoorden dan zelf het gesprek te starten. Hoe dan ook heb je nu de bezoeker beet en kan je aan het echte werk beginnen. Is het wel heel erg druk? Maak dan na elk gesprek een aantal aantekeningen. Dat maakt de follow-up eenvoudiger.

Onthoud wel dat gesprekken niet al te lang hoeven aan te slepen. Uiteindelijk ben je aan het werk en zijn er meerdere prospects voor een babbel. Tenzij je op een landbouwbeurs staat, hoor je nooit over koetjes en kalfjes te praten. Rond het gesprek dan liever af en doe jezelf en je buurman een plezier.

# 3. Verzamel contactgegevens

Het grote doel van de deelname aan de beurs, is uiteindelijk om nieuwe klanten te veroveren. En dat kan enkel indien je hun gegevens verzamelt. Stel je vooral de vraag waarom klanten überhaupt hun gegevens zouden achterlaten. Misschien omdat je product of dienst zoveel te bieden heeft dat ze er meteen gek van zijn? Dat kan. Maar dat is niet altijd realistisch. Een mooie korting werkt daarentegen beter, net zoals een wedstrijd. Zorg ervoor dat gekwalificeerde prospects meteen het voordeel zien van het achterlaten van hun contactgegevens. De rest komt later wel.

# 4. Een goede follow-up

Nu je alle contactgegevens bij de hand hebt, moet je natuurlijk ook nog gevolg geven aan de beursdeelname. Het is tijd om de prospects opnieuw te contacteren. Verwijs daarbij naar het eerder gesprek. Eventuele aantekeningen kunnen daarbij helpen. Nu komt het er vooral op aan om de prospect te overtuigen. Die beloofde korting mogen ze nu echt wel verzilveren!

Laat meer zien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button