HRTips

3 tips om jonge talenten aan te werven

Millennials met het juiste diploma op zak weten maar al te goed hoe gegeerd ze zijn. Jobhopping is voor hen geen onbekend fenomeen en uiteraard halen ze graag het maximale uit de deal. Toch blijft het voor hedendaagse ondernemingen belangrijk om jong talent aan te trekken, zeker met oog op de toekomst. Hieronder vind je drie tips die je helpen om jonge talenten te werven.

# 1. Werk een talent acquisition strategie uit

Jonge talenten werven doe je niet zomaar. Daarvoor moet je een strategie uitdokteren. Een goede talent acquisition strategie zal een strategisch beleid neerpoten dat jonge talenten moet aantrekken en behouden, om zo een positief effect te hebben op de bedrijfsprestaties. In de praktijk moet de HR-afdeling hiervoor de handen in elkaar slaan met het hoger management. Onderdelen van een goede talent acquisition strategie hebben bijvoorbeeld betrekking op:

  • Het op de juiste manier aanspreken van de juiste talenten;
  • Het inspelen op noden en behoeften van jonge talenten;
  • Het opstellen van een groeiplan voor jonge talenten, met daaraan de juiste arbeidsvoorwaarden gekoppeld;
  • De integratie van jonge talenten in de bestaande bedrijfscultuur;
  • Het meten van de impact van jonge talenten op de bedrijfsresultaten.

# 2. Het verbeteren van de candidate experience

Veel bedrijven doen nu al aan employer branding. Toch is dat nog niet voldoende om jonge talenten over de streep te trekken. Vaak heeft dat te maken met een gebrekkig sollicitatietraject. Saaie sollicitatiegesprekken met lange wachttijden en voorgekauwde gesprekjes: dat maakt talenten niet meteen warm voor jouw bedrijf. Wil je jonge talenten aantrekken, dan moet je de candidate experience verbeteren.

Het sollicitatiegesprek moet voldoende afgestemd zijn op de sollicitant. Je mag jonge talenten zeker prikkelen en hen op de rooster leggen, maar uiteraard werkt het ook in twee richtingen. Het gesprek mag gerust even omgedraaid worden en de sollicitant mag zijn eisen kenbaar maken. Een evolutie van een eenrichtingsgesprek naar een speeddate waar verwachtingen worden afgetoetst, dat is wat nodig is om jonge talenten aan te trekken. En als je dat goed aanpakt, zal je meteen merken dat loon vaak niet het belangrijkste punt is.

# 3. Technologie en intuïtie combineren

De laatste jaren hebben technologische snufjes steeds meer taken van recruiters overgenomen. Denk daarbij aan AI-programma’s die automatisch kandidaten vergelijken op basis van vooraf ingestelde criteria. En in het buitenland zet men zelfs facial recognition in om de motivatie en oprechtheid van kandidaten te analyseren. Natuurlijk hebben dergelijke stukjes software een aantal voordelen te bieden, maar ze missen toch één belangrijk kenmerk: menselijke intuïtie. Zeker wanneer je jonge talenten wil aantrekken, die per slot van rekening nog maar weinig ervaring op hun cv kunnen plaatsen, is dat belangrijk. Softwaresystemen hebben nu eenmaal een voorkeur voor niet-risicovolle ervaren rotten. En dat zoek je nu niet.

Een wervingsbeleid dat afgestemd is op jonge talenten, heeft dan ook de juiste recruiters nodig. Kies voor recruiters die een neus hebben voor jong talent en reeds hun strepen wisten te verdienen. En ja, om hen aan te trekken mag je heus wel je software op hun cv loslaten. Zolang zij dat maar niet doen bij talenten.

Laat meer zien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button