Business

Hoe je beter aan cold calling doet

Is het jouw taak om een product of dienst te verkopen door mensen op te bellen? Heb je het gevoel dat dit toch minder goed verloopt dan je had gehoopt? Dan heb je misschien niet de juiste techniek voor handen. Wij geven je enkele tips & tricks zodat jij je product of dienst beter telefonisch zal verkopen.

Werkt cold calling nog?

Cold calling is één van de oudste verkooptechnieken. Vroeger was het dan ook heel succesvol en werd het vaak gedaan. Maar is dit nu nog steeds? Hoe vaak heb jij de telefoon al afgelegd toen iemand een product of dienst probeerde te verkopen? Het antwoord hierop is ja, cold calling werkt nog steeds. Wel moet je weten hoe je het moet doen. Zo heeft LinkedIn een onderzoek gedaan waaruit bleek dat 69% van alle kopers hun telefoon effectief opneemt. Sterker nog, 82% van deze mensen waren akkoord om de verkoper te ontmoeten op kantoor. Dit laat dus zien dat cold calling zeker niet passé is. Zorg dus dat je gsm altijd goed opgeladen is want je wil toch altijd bereikbaar zijn voor als eventuele kopers je terugbellen? Misschien zijn externe batterijen zoals een powerbank wel iets voor jou om je cold calling naar een next level te brengen!

Waarom bel je?

Dit is het eerste dat je moet uitleggen aan je potentiële koper. Stel jezelf even voor. Wie ben je? Voor welk bedrijf werk je? Wat verkoop je? Als je deze informatie vanaf de start van de conversatie meegeeft kom je veel betrouwbaarder en professioneler over. Zorg dat je de conversatie ook persoonlijk maakt. Spreek je prospect bijvoorbeeld aan met zijn of haar voornaam. Leg altijd uit dat je openstaat voor een gesprek in real life en dat je graag een keertje afspreekt. Zo kweek je vertrouwen.

Stel een goede planning op

Een volgende tip om een succesvolle cold call te hebben is om op de juiste uren te bellen. Als je belt tijdens het avondeten is je kans op een waardevolle conversatie niet heel groot. Uit onderzoek weten we wel dat mensen het liefst gebeld worden tussen 10u en 11u en 16u en 17u. De beste dagen om te bellen zijn dinsdag, woensdag en donderdag. Van deze 3 scoort woensdag het best. Probeer dus je calls rond deze statistieken in te plannen om je succesrate te doen stijgen. 

Niet opgeven

Niet opgeven

Verkopers weten dat een product of dienst niet in slechts 1 telefoongesprek verkocht geraakt. Probeer daarom een follow-up gesprek in te plannen bij personen die interesse toonden, maar even geen tijd hadden. Vraag dan wanneer ze wel tijd hebben om even te praten. Of regel een bezoekje op kantoor? Daarbovenop zorg je ook voor wat eigen motivatie. Het klinkt misschien heel onnozel, maar schrijf je doelen op en plaats een inspirational quote op je bureau of je gsm hoesje om je zelf wat op te peppen. Afwijzing en onaangename calls ga je altijd hebben, maar met een extra schouderklopje, geloof in jezelf en een juiste positieve mindset, bereik je zoveel meer bij cold calling. Veel succes met je calls!

Laat meer zien
Back to top button