Business

4 tips om webshopklanten opnieuw te doen kopen

De beste klant is de klant die steeds opnieuw koopt. Bedrijven zetten vaak veel middelen in om nieuwe klanten aan te trekken, maar het is net zo interessant om bestaande klanten aan te moedigen om klant te blijven. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Dit gaat van het eenvoudigweg in het geheugen van de klant aanwezig blijven tot het actief stimuleren van vervolg- en herhaalaankopen.

Zorg dat je naam op een positieve manier blijft hangen

Als webshop verzend je pakjes en dan heb je eigenlijk al het ideale medium te pakken om rechtstreeks in de woonkamer van de klant te verschijnen. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor bedrukte dozen die de identiteit van je onderneming uitstralen. Onder andere Coolblue gaat hier heel ver in. Het kiest niet alleen voor dozen met leuke boodschappen, maar zelfs de bezorgwagens stralen de huisstijl uit.

Dozen op maat zijn over het algemeen wel redelijk prijzig. Een voordeliger alternatief is werken met bedrukte tape of met stickers. Op deze manier geef je een krachtige boodschap mee. Het zorgt ervoor dat je wordt gezien en in het achterhoofd blijft spoken. Als de klant later nog eens een product nodig heeft, denkt hij misschien aan jou. Opgelet: de herinnering aan jouw webshop moet uiteraard positief zijn. Doe er daarom alles aan om negatieve ervaringen te voorkomen. Een enkele keer te laat leveren, kan er al voor zorgen dat een klant ontevreden afhaakt!

Breng regelmatig je webshop opnieuw onder de aandacht

Nadat de klant een bestelling heeft geplaatst, weet je altijd hoe je de klant opnieuw kan bereiken. De eenvoudigste en goedkoopste manier om dat te doen, is de klant mailen. Verzend bijvoorbeeld automatische mails om de klant te feliciteren met diens verjaardag en voeg een kortingscode toe. Dit vergroot de kans op een nieuwe aankoop. Ook per post kan je de klant bereiken. Dit is met name interessant als je brochures wil bezorgen. Brochures met mooie foto’s hebben meteen effect en worden bekeken, terwijl mails nogal snel en gemakkelijk in de digitale prullenmand verdwijnen. Bovendien kan je tegenwoordig online drukwerk als brochures bestellen en hoeft dit niet eens duur te zijn.

Stimuleer en promoot vervolgaankopen

Stimuleer en promoot vervolgaankopen

Sommige aankopen worden opvallend vaak gecombineerd. Iemand die bijvoorbeeld een pelletbarbecue bestelt, zal wellicht later ook pellets bestellen. Daar kan je natuurlijk op inspelen. Dat doe je door onmiddellijk na de aankoop een mail te verzenden en bijvoorbeeld een tijdelijke korting toe te kennen voor de aankoop van dergelijke pellets. Of door de eerstvolgende zomerperiode eenzelfde mail te versturen.

Beloon herhaalaankopen

Ook loyaliteitssystemen zijn heel effectief. Bij loyaliteitssystemen krijgen klanten voordelen als ze loyaal zijn, omdat ze vaak aankopen doen in de shop. Een mooi voorbeeld hiervan vinden we bij de online dierenspeciaalzaak Zooplus. Daar sparen klanten bij iedere aankoop punten die ze vervolgens kunnen omruilen voor extraatjes, zoals kippenpoten voor de hond of een leuke laser voor de kat. Willen ze de punten niet zelf gebruiken? Dan kunnen ze deze punten ook wegschenken. Dan wordt het gebruikt voor een goed doel. Dergelijke systemen moedigen klanten aan om er telkens opnieuw te kopen in plaats van andere oorden op te zoeken.

Laat meer zien
Back to top button