De 4 belangrijkste aspecten van je social media plan
Social media is een steeds belangrijker aspect geworden in de marketingmix. Het is dan ook eenvoudig om een groot doelpubliek te bereiken. Vraag dat maar aan Donald Trump of Vlaams Belang, die de traditionele media links laten liggen en zich succesvol focussen op een social media strategie. Uiteraard moet je dan ook wel een goede social media strategie en een bijhorend social media plan opstellen. Hoe zo’n social media plan eruit moet komen te zien? Dat is afhankelijk van verschillende factoren, zoals je doelgroep en je doelstellingen. Een B2B social media strategie zal er bijvoorbeeld anders uitzien dan een politiek getint social media plan. Hoe dan ook: in de praktijk mogen volgende vier aspecten niet ontbreken in jouw social media plan.
# 1. SMART-doelstellingen
Met een social media plan streef je natuurlijk een aantal doelstellingen na. Die doelstellingen vertaal je in SMART-doelen. Zij zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Nemen we er even een social media strategie voorbeeld bij, dan zou een SMART-doelstelling kunnen zijn:
“Het websiteverkeer dat via de Belgische social mediakanalen op de landingspagina komt met 30% vergroten voor 1 januari 2020.”
# 2. Contentplan voor social media opstellen
Een goed social media plan staat natuurlijk bol van de teksten, foto’s, filmpjes, whitepapers en winacties. Daarom is een goede contentstrategie voor social media onontbeerlijk. In het contentplan neem je op welke content je gaat verspreiden via welke kanalen en welke doelgroepen je daarmee zal bereiken.
Formuleer steeds de eisen waaraan de content moet voldoen, natuurlijk in functie van het kanaal en de doelgroep. Vaak kan je een aantal zaken doorheen de verschillende kanalen recupereren. Een praktisch voorbeeld uit een social media strategie bevat bijvoorbeeld een aantrekkelijke video op YouTube, een verkorte versie die je deelt op Facebook en die je vervolgens embedt in je blogbericht dat je op zijn beurt deelt via Twitter.
# 3. Gebruik een tijdslijn
In het contentplan dokter je uit welke content je kan verspreiden. Nu moet je die content echter ook nog gaan inplannen. Kenmerkend aan een goed social media plan is dat je consistent bent. Toch moet je opletten, want te veel delen op LinkedIn voelt aan als spammen. Te weinig delen op Twitter heeft daarentegen geen effect, dus daar moet je net wel een beetje spammen. Vind daarom een goede verhouding tussen de verschillende kanalen, zonder een kanaal te vergeten.
Voor Twitter is een algemene stelregel de zogenaamde 10-4-1-regel waarbij je 15 berichten per week deelt, zonder dat het ooit als spam gaat aanvoelen:
- 10 berichten per week met externe links naar interessante content
- 4 berichten per week met eigen links
- 1 bericht per week naar een van de landingspagina’s op je website.
Voor Facebook en LinkedIn is een afgeslankte variant, namelijk de 5-4-1-regel, over het algemeen een beter idee.
# 4. Plan bijstuurmomenten in
In je bredere tijdlijn voorzie je mogelijkheden om, op basis van je SMART-doelstellingen te evalueren. Een goed social media plan zal daar echter niet alleen de ruimte voor voorzien, maar ook verschillende scenario’s voorbereiden. Het kan hierbij gaan om een verhoging of verschuiving van de budgetten, het aanpassen van de intentie of het bijsturen van de gebruikte afbeeldingen.
Als je voorbereid bent op tegenvallende resultaten en eenvoudig bijstuurt, wordt je marketingplan voor social media vast wel een succes! Andersom geldt natuurlijk hetzelfde en kan je ook leren van meevallende resultaten.