BusinessTips

5 tips voor het succesvol opvolgen van beursleads

Een beursdeelname is maar een eerste stap naar het succesvol verwerven van nieuwe klanten. Als leads niet goed worden opgevolgd, loopt het allemaal in het honderd. Er zijn gelukkig wel een aantal dingen die je kan doen om leads beter op te volgen. Hieronder hebben we dan ook vijf belangrijke tips weergegeven.

# 1. Zorg voor een goede voorbereiding

Een beurs organiseren kost meer moeite dan een leuk standje uitwerken en een pitch bedenken. Het is hard labeur en nadenken over alle aspecten die ermee te maken krijgen. Bedenk daarom al vooraf een systeem om de leads in te delen, bijvoorbeeld in een A-groep, B-groep en C-groep. De A-groep zijn dan de leads die je eerst moet contacteren of waarbij er de grootste kans is dat ze converteren. Hier mag je dan ook best wel wat tijd en moeite in investeren. Bij de B-groep en de C-groep is dat allemaal al minder.

# 2. Leadformulieren invullen

Zorg dat je op een gestandaardiseerde manier de gegevens van alle leads registreert. Ga dus niet gewoon visitekaartjes in mappen steken of je kladblokken bewaren, maar vul alle gegevens telkens op een leadformulier in. Doe dat ook meteen na het gesprek zodat alles nog vers in je geheugen zit. Ook hier geldt dat je vooraf even moet bedenken welke informatie je echt nodig hebt en wat er al dan niet op het leadformulier moet staan. Een te kort leadformulier dat informatie mist is nutteloos. En een te lang formulier zorgt er enkel voor dat je meer met de administratie bezig bent dan met het converteren.

# 3. Noteren, noteren en nog meer noteren

Beursdeelname

Een dag op een beurs of conferentie hakt er vaak zwaar in, maar snelheid is een must. Ga na een dag op de beurs dus nog niet meteen onder de douche of uitgebreid dineren in het restaurant, maar neem alle leadformulieren nog even door. Rangschik ze, classificeer ze en bedenk alvast hoe je het gesprek gaat organiseren. Als je bijvoorbeeld een lead telefoneert, werkt het altijd goed als je kan inpikken op het gesprek tijdens de beurs. Volgende week ben je dat helemaal vergeten, maar nu zijn je snelle notities van goudwaarde.

# 4. Snel leads contacteren

Diezelfde snelheid is ook nodig na de beurs. Wacht geen weken vooraleer je een lead contacteert. Neem zo snel mogelijk na de beurs contact op met de lead, zeker als je de concurrentie voor wil zijn. Het is vaak tijdens de eerste 48 uur dat het moet gebeuren. Je zal dan niet alle leads kunnen contacteren, maar dankzij een goede classificatie is dat geen ramp.

# 5. Maak het persoonlijk

Een beurs is ook voor een lead een boeiende maar overweldigende ervaring. Het is niet onlogisch dat hij jou na enkele dagen niet meer herinnert. Net daarom is het zo belangrijk om op het gesprek in te pikken. Dat kan je echter ook op andere manieren doen. Een fotostandje werkt bijvoorbeeld goed, zeker als je de foto later per mail bezorgt en meteen in actie kan schieten. Maar hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor informatie-aanvragen en dergelijke meer. Er valt vaak heel wat creatiefs te bedenken waarmee je aan de slag kan. Zorg er vooral voor dat je de lead voor ogen kan halen. En denkt dat dat ook in de omgekeerde richting het geval is.

Laat meer zien
Back to top button