4 tips voor snellere voorraadbewegingen
Goed voorraadbeheer wil zeggen dat voorraadstromen zo efficiënt mogelijk verlopen. Hierdoor beperk je de voorraadkosten, maximaliseer je de winst en verhoog je de klanttevredenheid. Er zijn natuurlijk verschillende manieren waarop je de verwerkingssnelheid kan verhogen. Dat bewijzen ook deze vier tips.
# 1. Een snellooppoort installeren
Een snellooppoort is, zoals de naam het doet vermoeden, een poort die snel opent en sluit. Daarom worden ze ook wel eens speedrollers genoemd. Het is meteen ook het grote voordeel van een snellooppoort. Voetgangers en voertuigen kunnen namelijk snel naar binnen en buiten of door het gebouw bewegen, zonder dat ze hoeven te wachten. Dit zorgt voor snellere bewegingen in het magazijn. Tegelijkertijd sluiten de snellooppoorten automatisch, waardoor er een energiebesparing wordt gerealiseerd.
# 2. Analyseer data en zorg voor een geschikte locatie
Het is belangrijk om zicht te hebben op de omloopsnelheid van je voorraden, bijvoorbeeld door verkoopdata van vorige periodes te analyseren. Een goed voorraadbeheersysteem is daarbij een grote hulp. Hierdoor kan je tijdig nieuwe bestellingen plaatsen en bovendien kan je ook je voorraden beter schikken. Het is logisch om producten die vaker worden besteld op een plek op te slaan waar ze vlot toegankelijk zijn, terwijl producten met een beperkte omloopsnelheid bovenaan het magazijnrek kunnen worden geplaatst.
Toch volstaat dit nog niet. Producten die vaak samen worden besteld, horen bijvoorbeeld bij elkaar in de buurt te worden geplaatst. En producten die vaak in grote hoeveelheden worden besteld, worden maar beter in een gang geplaatst waar een VNA-truck ze vlot kan verzamelen. Er zijn veel zaken om over na te denken, maar een goede data-analyse ligt altijd aan de basis.
# 3. Maak gebruik van digitale oplossingen
De technologie staat niet stil en er zijn talloze manieren om het logistieke proces te versnellen. Neem bijvoorbeeld voice-directed warehousing of spraakgestuurde warehousing. Hierbij wordt spraakbesturings- en spraakherkenningssoftware gebruikt. Medewerkers dragen een headset die de werknemer vertelt waar hij heen moet en wat hij moet halen. De werknemers kunnen de opdrachten vervolgens bevestigen. Dergelijke systemen versnellen niet alleen het orderpicken, maar bovendien verkleint het ook het risico op fouten. Een ander voorbeeld is ASN of advanced shipping notification, waarbij magazijnmanagers notificaties krijgen over het arriveren van zendingen. Dit helpt om het overzicht binnen je bedrijf te behouden en medewerkers correct in te plannen.
Natuurlijk kan je hier heel ver in gaan. Zo zet Amazon bijvoorbeeld robots in om bestellingen te verzamelen. Deze robots brengen de producten naar de orderpicker die de bestelling verwerkt. Uiteraard zijn dergelijke dure investeringen niet voor alle ondernemingen haalbaar, maar het toont wel aan waar er mogelijkheden liggen.
# 4. Dropshipping als alternatief
Ten slotte hoef je heus niet voor alle goederen een eigen voorraad aan te leggen. Goederen met een lage omloopsnelheid liggen toch enkel stof te happen. Dan kan je beter alternatieven overwegen, zoals dropshipping. Bij dropshipping wordt het product rechtstreeks vanaf de leverancier naar de klant verzonden. De winstmarges zijn kleiner, maar het is natuurlijk beter dan een product niet verkopen. Bovendien komt er op deze manier plaats vrij voor producten die een hogere omloopsnelheid hebben. Een goede ABC-analyse helpt te bepalen welke producten je al dan niet voorradig moet hebben.