OndernemenTips

Zo behoud je overzicht binnen je bedrijf

Het grote voordeel van een eenmanszaak is dat je nooit overleg hoeft te plegen om de zaken binnen het bedrijf goed en overzichtelijk te regelen. Zodra er meer medewerkers in dienst treden, is dat overleg essentieel geworden. Vooral de personeelsplanning is een belangrijke taak die vaak veel tijd kost. Bovendien beschikken we tegenwoordig over veel verschillende communicatiekanalen, waar je gemakkelijker een bericht over het hoofd ziet. Zeker wanneer de werktijden van de medewerkers niet parallel lopen, is het een hele klus om dat allemaal goed bij te houden. Een personeelsplanning wordt vrijwel altijd in de loop der weken gecorrigeerd, omdat er sprake is van uitval door ziekte, vakantie of opgenomen vrije dagen. Het is dan beter om gebruik te maken van een  systeem waarin alle meldingen centraal beheerd worden en waartoe alle medewerkers zelf toegang hebben.

Aanpassen aan de omstandigheden

Een groeiende onderneming vraag om aanpassing van de beschikbare faciliteiten. Voor een bedrijf met een kleinschalige werkwijze en een beperkt aantal medewerkers voldoet vaak een personeelsplanning die in Excel is gemaakt nog wel, maar naarmate het bedrijf groeit, wil je toch wat meer mogelijkheden beschikbaar hebben. Juist in die situatie is het zinvol om wat meer informatie over verlofregistratie op te vragen. Want in de traditionele situatie moet je voor het afhandelen van een verlofaanvraag vaak eerst bellen of mailen met collega’s die de betreffende diensten zouden kunnen overnemen. In een geautomatiseerd systeem hoeft dat niet, omdat je deze diensten gewoon direct aan iedereen kunt aanbieden. Wanneer een andere medewerker dan besluit om een dienst over te nemen, kan diegene dit direct laten weten door een simpele druk op de knop.

Slim systeem bespaart tijd

Slim systeem bespaart tijd

Als personeelsplanner ben je gewoonlijk heel wat tijd kwijt aan het invullen van zaken die steeds weer terugkeren. Wanneer bepaalde medewerkers altijd dezelfde diensten draaien, zul je ze toch steeds weer opnieuw moeten invoeren of kopiëren in bijvoorbeeld Excel. Door gebruik te maken van een slim online systeem, ben je van die taak verlost. Het systeem weet dat een bepaalde medewerker elke week op dezelfde tijden werkt en vult die automatisch in het rooster in.

Directe communicatie

Vooral wanneer roosters nogal eens wijzigen, kan iemand gemakkelijk een dienst vergeten. Het is dan fijn wanneer de medewerker er vanuit het systeem door middel van een e-mail, een SMS of een pushnotificatie in de mobiele app aan herinnerd kan worden.

Laat meer zien
Back to top button