OndernemenTech

Waarom wel of niet zakelijk verkopen via Facebook?

Met Facebook Marketplace gebruikt Facebook haar gigantisch netwerk om tweedehandssites zoals Tweedehands.be te counteren. Misschien ben je met je tweedehands aanbod al actief op die laatste website? Dan kan het ook interessant zijn om producten te verkopen via Facebook. Het hoeft daarbij niet eens te gaan om tweedehands producten.

Te koop op Facebook Marketplace Business

Particulieren gebruiken Facebook Marketplace vooral om artikelen te bekijken, te kopen en te verkopen. Ze mogen hierbij zowel nieuwe als tweedehandse producten verkopen via Facebook. Iets te koop zetten op Facebook is voor hen volledig gratis. Wil je als bedrijf verkopen op Facebook? Dan zijn de regels strikter. Je kan Facebook Marketplace Business gebruiken om:

  • Producten te verkopen via Facebook
  • Nieuwe of refurbished artikelen die je in je Facebookpaginawinkel verkoopt, gratis weer te geven op Facebook Marketplace
  • Met artikelen te adverteren op Facebook, ook wanneer ze niet op Facebook worden aangeboden
  • Een grote voorraad voertuigen, huurwoningen of producten verkopen via Facebook door samen te werken met een advertentiepartner.

Waarom wel zakelijk spullen verkopen via Facebook?

Zowel het verkopen via je Facebookpagina als via Facebook Marketplace hebben natuurlijk het voordeel dat je meteen een groot publiek bereikt. Zeker wanneer je ook nu al veel investeert in je social mediaplan. Je surft hierbij mee op een groeiende trend waarbij spullen vooral aan vrienden en familie te koop worden aangeboden of gratis worden weggegeven. Dat is toch een groot voordeel, omdat aanvankelijk werd aangenomen dat Facebookgebruikers geen aankoopintentie hebben en hierdoor minder interesse hadden in het kopen van je producten. Nu Facebook de aankoopintentie aanwakkert, is dat nadeel komen te vervallen en is de zakelijke Facebook verkoop steeds belangrijker geworden. Waar je je eveneens geen zorgen over hoeft te maken is de legaliteit: zakelijk verkopen op Facebook is legaal. Uiteraard moet je bij het zakelijk verkopen via Facebook wel belasting betalen. Maar dat gebeurt gewoon via de klassieke inkomstenbelastingen.

Daarnaast is het mogelijk om heel doelgericht te adverteren, terwijl het toch wel vrij betaalbaar blijft en je de controle behoudt. Zowel voor een groot bereik als voor specifieke targeting is zakelijk verkopen via Facebook of het adverteren in Facebook Marketplace geschikt.

Ten slotte reken je op de handige analysetools van Facebook en bouw je ook via Facebook Marketplace aan een betere zichtbaarheid en aan een grotere naamsbekendheid.

Nadelen van zakelijk producten verkopen via Facebook

Het al dan niet aanwezig zijn van een aankoopintentie blijft wel voor discussie vatbaar. In de ogen van het grote publiek blijft Facebook Marketplace toch een plek om tweedehands spullen te verkopen via Facebook. De gebruikers zijn niet meteen op zoek naar nieuwe producten, waardoor cijfers al eens kunnen tegenvallen. Beslis je om refurbished producten te verkopen via Facebook, dan komt dat nadeel te vervallen.

Een tweede nadeel is dat de analyse- en optimalisatietools van Facebook toch wel wat specialistische en technische kennis vergen. Niet iedereen zal er dus zomaar in slagen om succesvol te adverteren of verkopen via Facebook.

Ten slotte geef je natuurlijk veel informatie prijs aan een bedrijf dat haar bestaansredenen vindt in het verzamelen van gegevens. Het is natuurlijk nog maar de vraag wat Facebook op termijn gaat doen met die gigantische hoeveelheid verkopersdata…

Laat meer zien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button