Life StyleOndernemenTips

Een flesje wijn cadeau: zo doe je dat fiscaal optimaal!

Of het nu als eindejaargeschenk is of om de twintigste verjaardag van je bedrijf te vieren: klanten en andere partners zullen best wel tevreden zijn met een lekker fles wijn. Als echte Bourgondiërs houden we bijna allemaal wel van dat alcoholhoudend druivensapje. Ben jij ook van plan om een fles wijn cadeau te geven en twijfel je hoe je dat fiscaal optimaal doet? Lees dan zeker dit blogbericht!

Wijn gedeeltelijk aftrekbaar indien relatiegeschenk

Het klopt inderdaad dat geestrijke dranken fiscaal niet interessant zijn, maar wijn valt hier gelukkig niet onder. Een fles wijn mag je dus perfect als relatiegeschenk cadeau doen en daarbij geniet je nog steeds van de fiscale aftrekbaarheid. Wel is het net zoals alle andere relatiegeschenken aan een aantal aftrekbeperkingen onderworpen. Vooral de prijs van het relatiegeschenk is daarbij bepalend.

Wij raden alvast aan om te kiezen voor een fles wijn die minder dan 50 euro (excl. btw) kost. In dat geval kan je de btw immers voor 100% recupereren, terwijl de fles wel nog voor 50% aftrekbaar is voor de directe belastingen. De voorwaarde is en blijft natuurlijk wel dat je over een btw-conforme factuur beschikt, maar verder maakt het niet uit of je de fles in een webshop of in een speciaalzaak koopt. Voor de btw-aftrek ben je echter wel beperkt tot één geschenk per handelsrelatie per kalenderjaar. Het staat je hierbij vrij om te kiezen voor het relatiegeschenk met het hoogste btw-bedrag. Dus als je verschillende relatiegeschenken geeft, hoef je niet automatisch te opteren voor de btw-aftrekbaarheid van de fles wijn. Houd er dan wel rekening mee dat wijn onder het hoge tarief van 21% btw valt.

De grens van 50 euro overschrijden, raden we alvast niet aan. Enerzijds omdat de btw dan niet langer aftrekbaar is, maar anderzijds omdat je bij dure relatiegeschenken riskeert dat het voor de ontvanger als voordeel alle aard belastbaar wordt. Van een vergiftigd geschenk gesproken… Netjes de grens van 50 euro bewaken, luidt dan ook de boodschap.

Wijngeschenk voordeliger als reclameartikel?

Wijngeschenk voordeliger als reclameartikel

Wanneer we boekhoudkundig niet spreken over relatiegeschenken maar over reclamekosten zijn de fiscale regels een stuk interessanter. Daarom zegt men wel eens dat je beter gewoon een etiket met je logo op de fles kleeft. Zo eenvoudig is het echter niet. Verbruiksartikelen zoals een fles wijn of chocolade kunnen immers geen reclameartikel zijn en vallen steeds onder de noemer relatiegeschenken.

Wat dan weer wel kan, is om een wijnkist of een wijnopener te laten bedrukken met je bedrijfsnaam en dit dan als reclameartikel in te boeken. Onder andere bij Reclameland.be kan je een wijnkist laten bedrukken met de naam van je bedrijf, maar je kan er ook talloze andere bedrukte reclameartikelen verkrijgen.

Houd er wel rekening mee dat de waarde gering (lees: enkele euro’s) moet zijn en dat je ze in grote aantallen moet verspreiden. Het volstaat dus niet om een wijnkistje aan één klant te geven, maar het is perfect oké om al je klanten een bedrukte wijnkist als reclameartikel te geven. Dat ze dan ook een fles wijn als relatiegeschenk krijgen? Dat zullen we maar toeval noemen, niet?

Laat meer zien
Back to top button