Marketing

5 redenen waarom print marketing interessant is voor je onderneming

We zijn 2019 en we leven in een digitale wereld. De tijd van print marketing ligt steeds verder achter ons. Of toch niet? Neen, ook anno 2019 heeft print marketing ons nog veel te bieden. Brochures, folders en catalogi blijven belangrijk, op voorwaarde dat je weet hoe je ze naast jouw digitale middelen inzet. Waarom print marketing zo belangrijk blijft? Dat lees je hieronder.

# 1. Print marketing straalt kwaliteit uit

Ja, natuurlijk kunnen mensen je catalogus ook via een laptop bekijken. En natuurlijk zijn de promoties tegenwoordig ook via je website terug te vinden. Maar mensen blijven nu eenmaal houden van hun fysieke en vertrouwde stukjes papier. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij andere prints: mensen verkiezen nog steeds fysieke boeken ten opzichte van de digitale varianten. Enkel als de prijs van de digitale variant veel lager is, overwegen ze het. Want voor de consument straalt papier kwaliteit uit. En daarom worden fysieke prints en brieven sneller gelezen dan elektronische mails die meteen in de prullenmand verdwijnen.

# 2. Print marketing helpt contact met doelgroep te bewaren

Fysieke flyers moet je uitdelen. En dat doe je natuurlijk heel gericht, terwijl je jouw doelgroep ook nog eens kan aanspreken. Dat effect verlies je bij digitale marketingtools die over het algemeen toch veel onpersoonlijker zijn. Vooral bij een oudere doelgroep, die overigens niet altijd digitaal te bereiken is, is dat persoonlijk contact heel belangrijk.

# 3. Lokale aanwezigheid via print marketing

Tegenwoordig is het ook via digitale marketingtools mogelijk om lokaal campagne te voeren, toch is dat nog steeds vrij ingewikkeld. Print marketing is dan weer veel laagdrempeliger en je bent meteen zeker over het lokaal bereik!

# 4. Print marketing en digitale marketing sluiten elkaar niet uit

Het hoeft inderdaad geen of-of-verhaal te zijn. Print marketing kan in het verlengde liggen van digitale marketing en eenzelfde boodschap uitstralen. Maar print marketing kan ook de connectie maken met digitale marketingtools. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een promotiewebsite en een QR-code, waarna consumenten persoonsgegevens inruilen voor een voordeel. Vergeet dan wel niet om het in dat geval netter te benoemen. Het grote voordeel van de connectie tussen print marketing en digitale marketing is dat print marketing dan ook meetbaar wordt, waardoor je eenvoudig schroeft aan de effectiviteit daarvan.

# 5. Online marketing wordt steeds minder effectief

Online marketeers doen steeds meer moeite om internetgebruikers te overtuigen, maar toch wordt het voor hen steeds moeilijker. Enerzijds omdat de wetgever steeds strikter toezicht houdt. Anderzijds omdat gebruikers kritischer zijn geworden. Tien jaar geleden maakte niemand zich zorgen om zijn persoonsgegevens. Tot de schandalen elkaar opstapelden. Tien jaar geleden klikten we nog massaal op advertenties. Tot de opdringerige reclames in verzadiging resulteerden.

Het vertrouwen voor online reclame staat op een laag pitje. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een onderzoek van MarketingSherpa dat het vertrouwen in reclamemiddelen onderzocht. De top vijf bestaat daarbij uit: reclame in geprinte kranten en tijdschriften (82%), tv-spotjes (80%), reclame per post (76%), radiospotjes (71%) en buitenreclame (69%). Vervelende pop-ups, opdringerige mails en sociale advertenties komen er niet in voor. Wil je het vertrouwen van de consument winnen? Dan is print marketing duidelijk het antwoord.

Laat meer zien

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button