Inspirerende voorbeelden van creatief ondernemerschap in coronatijden
Het verleden heeft aangetoond dat crisistijden altijd de basis vormen voor innovatieve producten en diensten. Ducttape werd bijvoorbeeld in 1942 ontwikkeld voor het Amerikaanse leger, maar ook vegetarische worst en maandverbanden zijn ontstaan tijdens de grootste crisistijden die de mens heeft doorgemaakt. Ook nu lijkt de coronapandemie de creativiteit in ondernemers aan te wakkeren. Enkele voorbeelden tonen aan hoe het ook kan.
Partytenten worden coronatenten
Neem in de eerste plaats bijvoorbeeld Partytent-Online uit Sint-Job-in-’t-Goor. Partytent-Online is normaliter een verkoper van partytenten, feestmeubilair, feestverlichting enzovoort. Daar valt allicht niet veel te beleven tijdens coronatijden denk je? Allesbehalve.
Hoewel er nu niet wordt gefeest, worden de partytenten wel nog steeds vlotjes verkocht via de online webshop. Voor grote leveringen gebruiken ze daarvoor een eigen bezorgdienst. Waarvoor die partytenten dan worden gebruikt? Tijdens de eerste lockdown werden ze neergepoot voor winkels, waar er lange rijen waren en winkelbezoekers een droog onderkomen konden gebruiken. Of zodat partners die niet mee naar binnen mochten niet in regen en wind moesten wachten.
Tegenwoordig zijn ze bijvoorbeeld ook te vinden voor fabrieksterreinen waar het rijtje schuiven is aan de temperatuursensor. Door de communicatie, de doelgroep en de dagelijkse werking bij te sturen, blijft Partytent-Online ook in coronatijden gewoon verkopen.
Concurrentie wordt samenwerken
Onze lokale horeca en winkels zijn eveneens ongelofelijk creatief moeten zijn, met een explosie aan nieuwe webshops, websites en bestelsystemen en meer dan voldoende werk voor online marketeers. In elk dorp is er wel een voorbeeld te vinden, maar bij restaurant Kok au Vin in Brugge gaan ze zelfs de samenwerking aan met andere lokale ondernemers.
Met ‘The Food bag’ bieden ze niet gewoon een culinaire beleving uit hun eigen restaurant aan, maar een combinatie van 5 sharing dishes met andere ondernemers die in dezelfde winkelstraat te vinden zijn. Bij de bestelling vind je bijvoorbeeld een zoete verrassing van de lokale chocolatier of broodjes van de verswinkel. De lokale ondernemers kiezen ervoor om in deze tijden samen te werken in plaats van te concurreren, wat altijd mooie verhalen oplevert.
Personal training wordt videotraining
In Kortrijk vinden we dan weer Gymloft terug, waar je normaal gezien terechtkan voor personal training. Ook zij hebben natuurlijk de deuren moeten sluiten. Ze zijn echter slim overgestapt op online training en doen dit met leuke concepten, zoals Mobility Monday of Wicked Wednesday. Via een app worden leden aangemoedigd om te blijven trainen en voor een schappelijk bedrag kan je met maximaal acht personen aan een online work-outsessie deelnemen.
Medische innovaties die blijvend verbazen
Zijn bovenstaande innovaties blijvers? Misschien wel, maar de kans is ook groot dat er na de coronacrisis vaak snel opnieuw tot de orde van de dag wordt overgegaan. Zeker in de medische wereld zijn er echter innovaties die mogelijk blijvend gebruikt zullen worden. Weber Hospital Systems ontwikkelde bijvoorbeeld een robot die ziekenhuisbedden met stoom desinfecteert, zodat ze niet langer door een beddenwasstraat moeten en sneller opnieuw kunnen worden ingezet.
Ook het bedrijf Avy is het vermelden waard. Zij hebben medische drones ontwikkeld om coronavaccins in derdewereldlanden, waar de last mile challenge enorm is, snel en onder de juiste omstandigheden in lokale ziekenhuizen te krijgen. Het zijn slechts enkele van de medische innovaties die later misschien wel heel gewoon zullen zijn.