BusinessOndernemenTips

Hoe kun je een sterk merk creëren?

Het creëren van een sterk merk is niet alleen het werk van grote multinationals als Apple of Burger King, maar ook van kmo’s. Een sterk merk zorgt ervoor dat klanten je producten of diensten als waardevol erkennen en garandeert dat je een streepje voor hebt op de concurrentie. We leggen uit hoe ook jij een sterk merk kan creëren.

Vertrekken vanaf een duidelijke visie

Alles begint hoe dan ook bij je eigen visie. Een merk moet bepaalde gevoelens oproepen bij de klant en die moet jij natuurlijk vooraf bepalen. Het volstaat niet om even een logootje te creëren en het vervolgens wereldkundig te maken. Bedenk eerder wat er bij je doelpubliek leeft, wat zij zoeken in je producten of diensten en werk zo passende marketing- en communicatiestrategieën uit. Doe dit niet alleen extern, maar ook intern. Per slot van rekening zijn personeelsleden vaak de beste ambassadeurs van de merkidentiteit.

Naambekendheid genereren

Een sterk merk is een bekend merk en dat wil zeggen dat je uiteindelijk wel zal moeten inzetten op naambekendheid. Natuurlijk heb jij niet het budget om de Olympische Zomerspelen te sponsoren, maar er zijn altijd wel opportuniteiten om je merknaam in de kijker te zetten. Zet het bijvoorbeeld alvast op je briefpapier, in de signatuur van je mail, op flyers, op reclamecampagnes enzovoort. Hoe vaker het merk terugkomt, hoe groter de naambekendheid wordt.

De juiste associaties opwekken

Een merk is natuurlijk maar een tekeningetje of een woordje en daar kunnen we ons niet zo eenvoudig mee associëren. Daarom moet je altijd beelden, personen of ideeën aan een merk koppelen. Daarmee voelen mensen zich verbonden. Wie bijvoorbeeld denkt aan Nespresso, denkt aan George Clooney. Wie denkt aan Nike, denkt aan atleten zoals Eden Hazard. En wie denkt aan Coca-Cola, denkt aan verfrissing, feestjes en plezier met vrienden.

Bedrijven willen dat je die beelden of personen met hun merk associeert. Heb je je echt nog nooit afgevraagd waarom er in een commercial nooit eens een introvert op z’n eentje van een frisdrankje geniet, terwijl zij toch ook 20 à 25% van de bevolking vertegenwoordigen? Eenvoudig: het past gewoon niet in het plaatje van een sterk merk.

Een sterk merk is een beschermd merk

Een sterk merk is een beschermd merk

Merkbescherming geniet je niet zomaar, je moet het aanvragen en je moet zelf actief je merk bewaken. Enkel zo kan je voorkomen dat anderen onrechtmatig van jouw merkbekendheid en investeringen profiteren. Als je een merk registreert, kies je zelf het gebied waarbinnen je bescherming wil genieten. Zo kan je een merk registreren voor louter de Benelux, maar bijvoorbeeld ook voor de Europese Unie. Het gaat wel om een heel complex gebeuren waarbij er veel kan mislopen, waardoor je maar beter een beroep doet op een IE-expert.

Wees geloofwaardig en betrouwbaar

Onthoud ten slotte dat er aan een sterke merknaam ook een grote verantwoordelijkheid kleeft. Een negatieve gebeurtenis blijft langdurig aan een merknaam kleven. Zorg er daarom voor dat je altijd geloofwaardig blijft en doe geen beweringen die je niet kan waarmaken. Want als je daar al over liegt, wat zegt dat dan over de betrouwbaarheid van je merk?

Laat meer zien
Back to top button